zaterdag 16 juni 2007

Ditte leest... De bedrijfsnamenfabriek


De bedrijfsnamenfabriek
Trends & kuddegedrag
Erwin Wijman


Een naam bedenken voor een nieuw bedrijf. Hoe verzin je een goede naam die eruit springt? Een naam is erg belangrijk voor een bedrijf. Er worden kapitalen uitgegeven aan namenbureaus die voor een bedrijf een naam verzinnen. Maar waarom zijn veel namen zo onduidelijk? Waarom weten veel mensen niet welke soort bedrijf achter een naam zit? Wie kan vertellen waar Dedicon voor staat of Cordes of Q-go? Dedicon is dus de Federatie van Nederlandse Blindenbibliotheken. Waarom uitgerekend Dedicon? Niemand haalt daar iets uit wat verwijst naar Blindenbibliotheken. Dedicon is afgeleid van dedicare= toewijding en klinkt modern en de naam is goed uit te spreken in het buitenland... aldus de directeur van Dedicon.
Wat is er mis met de namen waaruit duidelijk blijkt waar het bedrijf voor staat? Zo vraagt Erwin Wijman zich af.
Net zoals namen voor kinderen zijn ook namen voor bedrijven aan trends onderhevig. Zo kwam Mexx als eerste met de dubbele x, inmiddels zijn er veel bedrijven die dit hebben overgenomen zoals conexxion bijvoorbeeld.
Andere namen zijn een begrip geworden zoals Peek en Cloppenburg. Ook dit bedrijf probeerde via de naam Anson's een moderne uitstraling te krijgen, de naam bleek totaal niet aan te slaan en heeft nu weer het oude vertrouwde Peek en Cloppenburg op de gevel staan.
Ook het invoeren van cijfers in een naam raakte in zwang zoals XS4ALL of 2organize of de korte voornamen als bedrijfsnaam zoals Ben of Ilse.
Verder doken plotseling overal uitroeptekens op achter namen en werd het mode om dubbele namen te gebruiken zoals TomTom of YelloYello.
Zo komt Erwin Wijnman met vele voorbeelden van namen die in gebruik zijn genomen.

Hij geeft tips bij het verzinnen van namen.
Zorg dat de namen ook nog vrij zijn op internet adviseert hij en.. zorg voor een eenvoudige schrijfwijze. Als mensen de naam horen in een reclame en op internet willen kijken, moeten ze zich niet hoeven af te vragen hoe je het schrijft. Exesfourall of xxfourall?
Zorg dat de naam associaties oproept met het soort bedrijf en zo levert hij nog veel zaken die goed zijn om te overdenken bij het kiezen van een bedrijfsnaam.
"Ideaal is een bedrijfsnaam die vertrouwd en onvervreemdbaar eigen voelt als je eigen voornaam."
Aangenaam en interessant boekje.

ISBN 9789046802212, uitgeverij Nieuw Amsterdam, 178 pagina's, pocket.

© Ditte juni 2007

Zie ook: www.debedrijfsnamenfabriek.nl

Geen opmerkingen: